Myyntiedustajan rooli päivittäistavarakaupoissa – avain brändien menestykseen
2025-02-03
2025-02-03
Myyntiedustajan rooli päivittäistavarakaupoissa on tänä erittäin merkittävä brändin menestyksen kannalta. Hyvin suunnitellulla strategialla, saatavuuden ja kannattavuuden optimoinnilla, asetettujen avainmittareiden (KPI:t) ja selkeiden tavoitteiden avulla myyntiedustaja maksimoi myynnilliset tulokset. Alla on listattu myyntiedustajan tärkeimpiä työtehtäviä suomalaisessa PT-kaupassa:
Tuotteiden on oltava mahdollisimman hyvin ja laajasti saatavilla mahdollisimman monessa myymälässä. Ammattitaitoinen myyntiedustaja tunnistaa, mitkä myymälät voivat lisätä tuotevalikoimaansa ja miten ja työskennellä tavoitteellisesti saadakseen relevantit tuotteet näihin myymälöihin. Näin jakelupeitto laajenee ja brändin näkyvyys kasvaa paikassa jossa suurin osa ostopäätöksistä tehdään – eli myymälässä.
Ketjuohjattujen ja myymäläkohtaisten kampanjoiden suunnittelu, toteutus ja seuranta ovat ratkaisevan tärkeitä myynnillisten tulosten kannalta. Säännöllisesti myymälöissä käyvä myyntiedustaja esittelee kampanjakonsepteja ja varmistaa kampanjoiden optimaalisen toteutumisen esimerkiksi keskustelemalla tilausmääristä ja kampanjatelineistä eli displaysta, hyödyntämällä myymälämateriaalia (POS-materiaalia) näkyvyyden maksimoimiseksi ja kouluttamalla myymälähenkilökuntaa.
Sen lisäksi, että tuotteet ovat hyvin esillä perushyllyssä, myyntiedustaja myös neuvottelee tuotteiden sijoittamisesta lisämyyntipaikoille. Tällaisia näkyvyyttä hyvin lisääviä lisämyyntipaikkoja ovat esimerkiksi displayt, vartti- ja puolilavat, hyllypäädyt, siivekkeet, massa-alueet ja kassapaikat. Tuotteiden sijoittelu perushyllyn lisäksi näille lisämyyntipaikoille useimmiten lisää merkittävästi myyntiä.
Myymälämateriaalit ovat tärkeä osa jakelutiestrategiaa. Tehokas myymälämateriaalien käyttö kiinnittää asiakkaiden huomion ja edistää heräteostoksia. Myymälämateriaalien, kuten hyllypuhujien, lattiatarrojen ja displaykylttien avulla myyntiedustaja vahvistaa brändin etulyöntiasemaa kilpailijoita vastaan myymälässä.
Kilpailukyvyn säilyttämiseksi on tärkeää jatkuvasti seurata, miten eri tuotekategoriat ja -segmentit markkinalla kehittyvät. Tämä tarkoittaa myyntidatan, trendien, hintojen, kampanjoiden ja tuotelanseerausten jatkuvaa seuraamista myymälöissä. Pysyessään ajan tasalla kategorian kehityksestä ja kilpailijoiden toimista, myyntiedustaja voi mukauttaa tarjouksiaan ja ehdotuksiaan varmistaakseen myynnillisen menestyksen.
Myyntiedustaja, joka vierailee myymälöissä säännöllisesti, myös kuuntelee myymälähenkilökunnan mahdollisia haasteita ja auttaa ongelmatilanteissa. Hän on edustamansa brändin asiantuntija, jonka puoleen myymälähenkilökunta voi aina kääntyä. Näin brändillä on kasvot jokaisessa myymälässä.
Myyntiedustajan rooli päivittäistavarakaupoissa on ehdottoman olennainen monella tavalla. Mietityn kenttämyyntistrategian, selkeiden tavoitteiden, mittareiden ja hyvien työkalujen avulla myyntiedustaja voi kasvattaa myyntiä merkittävästi, voittaa brändille markkinaosuutta ja edesauttaa myös asiakasmyymälän menestymistä.
Joustava, tehokas ja moderni kenttämyynnin ratkaisu on ulkoistaa kenttämyynti ammattimaiselle, jatkuvaan kehitykseen ja ammattitaitoon satsaavalle kumppanille. Me Sales Supportissa, Suomen johtavassa ulkoistetun kenttämyynnin talossa, olemme yli vuosikymmenen ajan kehittäneet optimaalista ulkoistetun kenttämyynnin palvelua. Myyntiedustajaresurssin jakaminen muiden brändien kanssa takaa paitsi myyntiedustajan relevanttiuden myymälöille myös kustannustehokkuuden.
Onko sinulla kysymyksiä tai haluatko tietää lisää siitä, mitä voimme tarjota? Ota yhteyttä.
2025-02-03
Päivittäistavarakaupan tuotteiden osalta suurin osa ostopäätöksistä tehdään myymälässä. Tämän vuoksi myymäläpresenssillä on ratkaiseva merkitys brändin markkina-asemalle ja myynnin kehitykselle.
avoitteemme on tukea päämiestemme brändien menestystä ja kasvua myymäläympäristössä