Artikkelit

Voittava tiimi: Voittavan yhteistyön rakentaminen myynnin ulkoistuksessa

Myyntitoimintojen ulkoistus kumppaniyritykselle on moderni ja kustannustehokas ratkaisu päivittäistavarakaupassa ja horeca-sektorilla. On kaikkea muuta kuin yhdentekevää, kuka ulkoistuskumppaniksi valikoituu ja millaiseksi kumppanuus ja yhteistyö kehittyy. Myyntityössä on aina pohjimmiltaan kyse ihmisistä ja heidän välisestä vuorovaikutuksestaan. Tämän vuoksi ulkoistavan yrityksen ja ulkoistuskumppanin yhteistyön on oltava vahvaa ja voittavaa.

Mistä myynnin ulkoistuksessa on kyse?

Yritys voi ulkoistaa kenttämyyntinsä sekä avainasiakasmyyntitoimintonsa kumppanille, joka on erikoistunut myyntitoimintoihin ja toimii myynnin erikoisosaamisen talona. Tällaisesta yrityksestä löytyy paitsi ammattitaitoinen, koulutettu myyntiorganisaatio, myös myynnin koordinaatio- ja tukipalvelut sekä kokenut myynninjohto. Laadukkaat seuranta- ja raportointijärjestelmät ja prosessit tukevat toimintaa.

Myynnin ulkoistus mahdollistaa yrityksen keskittymisen ydinosaamiseensa, kuten esimerkiksi tuotekehitykseen tai brändinrakennukseen ja markkinointiin. Kustannustehokkuutta tuo se, että ulkoistettu myyntiresurssi usein jaetaan muiden brändien kanssa. Ulkoistettua myyntiresurssia on mahdollista skaalata tarpeen ja tilanteen mukaan joustavasti.

Menestyksekkään yhteistyön perusta

Myyntitoiminto sykkii lähes jokaisen yrityksen toiminnan sydämenä. Myynti on strateginen ja lähes välttämätön toiminto, jota ilman yritys ei kehity ja kasva. Ulkoistuskumppaniksi on siksi syytä valita ammattitaitoinen, kehitykseen satsaava ja luotettava taho.

On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen ja ulkoistuskumppanin tavoitteet ovat yhteneväiset. Kummankin osapuolen tulee ensisijaisesti tähdätä myytävän tuotemerkin menestykseen ja kasvuun markkinalla. Myös tavoitteisiin pääsyn mittaristo on syytä olla yhdessä määritelty.

On myös olennaista, että kumpikin osapuoli on valmis satsaamaan yhteistyöhön ja sen kehittämiseen. Läpinäkyvyys ja rehellisyys puolin ja toisin on kriittisen tärkeää, ja samoin rakentavan palautteen anto. Välillä on syytä rakentavasti haastaa kumppania puolin ja toisin, sillä positiivisessa hengessä tehty kyseenalaistaminen kehittää.

On hyvä pitää kiinni sovitusta työn- ja vastuunjaosta ja antaa kummankin osapuolen vastata omasta osuudestaan. Säännölliset tapaamiset, tehokas ja ajantasainen raportointi, jatkuva yhteydenpito ja kommunikaatio toimivat väylänä yllä listatuille onnistuneen yhteistyön peruselementeille.

Kuinka mitata ulkoistetun myynnin menestystä?

Ulkoistetun myyntikumppanin onnistumisen tyypillinen ensisijainen mittari on myynnin kehitys. Tyypillisesti myyntitavoitteita asetetaan vuosi- ja asiakastasolle, ja tämän lisäksi esimerkiksi myyntijaksoittain ja tuoteryhmittäin. Ulkoistava yritys seuraa myynnin kehityksen ohella tyypillisesti myös kannattavuutta ja sen kehitystä päämittarina ulkoistukselle.

On olennaista, että tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista on kaikilla osapuolilla selkeä, yhteneväinen käsitys, ja että suoriutumista säännöllisesti seurataan, tuloksista raportoidaan ja tarvittaessa tehdään korjaavia toimenpiteitä.

On myös muita tekijöitä, joita ulkoistuskumppanin performanssia arvioidessa voi huomioida. Olennaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi: Kehittääkö ulkoistuskumppanin kanssa toimiminen meitä ja brändiämme oikeaan suuntaan? Opimmeko ulkoistuskumppaniltamme? Toteutuuko kustannustehokkuus? Onko ratkaisu kannattavuuden kannalta optimaalinen? Satsaako ulkoistuskumppanimme toimintansa ja yhteistyömme kehittämiseen? Tutkiiko ja kehittääkö kumppanimme toimintaansa? Onko yhteistyömme motivoivaa ja kehittävää?

Sales Support kumppanisi voittavassa myynnin ulkoistuksessa

Sales Support tarjoaa modernin, kokeneen ja kattavan johtavan ulkoistetun myyntiorganisaation käyttöösi. Fokuksemme on 100% kumppaniemme menestyksessä. Kauttamme hoituu kustannustehokkaasti ja kasvuhakuisesti sekä kenttä- että avainasiakasmyynti. Meillä on pitkä kokemus voittavasta yhteistyöstä kumppaniyritystemme kanssa, ja uskomme avoimeen yhteistyöhön ja läpinäkyvään toimintaan.